Mikroklimat: verkligheten bakom medelvärdet

Ni har fått tillbaka resultatet av er medarbetarundersökning och det ser bra ut! Kanske har ert NMI, Nöjd MedarbetarIndex ökat från 3.8 till 4.0 på en 5-gradig skala. Ni har samtidigt enligt mätningen förbättrat företagets övergripande kultur inom en rad viktiga mätområden. Det är härligt när det går bra. Njut av förbättringen en stund, bjud på fika och fira, men sen är det dags att kavla upp ärmarna och dyka djupare ner i resultatet.

På de flesta företag består den samlade personalstyrkan av mindre grupper. En medelstor avdelning kanske innehåller två eller flera grupperingar av personal som arbetar mer tillsammans inom gruppen än utanför den. Ett medelvärde eller index som täcker hela företaget kan därför dölja intressanta variationer mellan grupper.

Det kan exempelvis skilja i inspiration, trots att grupperna till det yttre verkar ganska likvärdiga. Varför? I likhet med sommarvädret så döljer företagsklimat ofta flera olika mikroklimat, och varje mikroklimat kan innehålla både problem och möjligheter som döljs i ett övergripande medelvärde.

Är det kanske möjligt att gå in och lösa lokala problem i grupper som har lägre resultat än resten av företaget? Eller arbetar en grupp med särskilt hög motivation på ett sätt som skulle kunna anammas av fler avdelningar i företaget? Genom att identifiera mikroklimaten och analysera era resultat i detalj så öppnas nya dörrar och möjligheter att förbättra resultaten.

Så det marginellt ökade NMI-värdet till 4.0 döljer måhända flera grupper som har 4.2 och kanske en enstaka som har 2.7. Den informationen kombinerat med en insikt i bakomliggande faktorer gör det lättare att hitta målinriktade lösningar. De lösningar som den mindre nöjda gruppen behöver är troligtvis bortkastade på de mer välfungerande.

Vilken typ av undersökning ni väljer kan vara en avgörande faktor för vad ni får ut av att göra medarbetarundersökningen. Välj undersökningar som erbjuder en djupare analys än enbart totalmedelvärde och index. Se till att den som gör era enkäter gör ett gediget förarbete och verkligen förstår förhållanden och strukturer i just ert företag. Fråga vilka möjligheter det finns att belysa olika mikroklimat i organisationen.

En anpassad undersökning, kalibrerad för just er organisation, kan leda till långsiktiga förändringar och förbättrade ekonomiska resultat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s